• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusie Ontwerp voor iedereen, naar de homepage
  • Aanpak
    • 1. Identificeer
    • 2. Verdiep
    • 3. Ontwerp
    • 4. Evalueer
    • 5. Deel
  • Doelgroepen
    • Immigranten
    • Laaggeletterden
    • Ouderen
    • (Licht) Verstandelijke Beperking
    • Autisme
    • Dak- en thuislozen
    • Mensen in gebruikssituaties van technologie
    • Mensen in stressvolle omstandigheden
    • Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
  • Toepassingen
    • Beeldbrieven
    • Digitale formulieren
    • App voor stress management
  • Over inclusie
    • Wat levert het op?
    • Over de toolkit Inclusie
    • Ontwerpen voor inclusie
    • Vaardigheden
    • Overzicht van vaardigheden
    • Methodes
Home Over de toolkit Inclusie Vaardigheden en omstandigheden Overzicht van vaardigheden  Denken (redeneren)

Denken (redeneren)

  • Categoriseer elementen op basis van een uniek kenmerk (waar wordt het voor gebruikt) of een situationeel kenmerk (waar wordt het gebruikt), wat betekenis heeft voor de gebruiker.
  • Menu-opties moeten tot dezelfde klasse behoren.
  • Gevolgen van keuzes moet duidelijk gemaakt worden.
  • Keuzemenu’s moeten een consistent formaat hebben. Bied bijvoorbeeld knoppen aan met plaatjes en korte teksten voor elke categorie of commando.
  • Gebruik animaties om concepten die te maken hebben met tijd, processen, verhalen en oorzaak/effect-relaties over te brengen.
  • Elk scherm moet zo veel mogelijk dezelfde opbouw hebben.
  • Bied voldoende aanwijzingen en hulp als onverwachte gebeurtenissen optreden die de normale gang van zaken verstoren.

Aanraders

  • Geef concrete voorbeelden bij abstracte informatie.
  • Plaats objecten en teksten die bij elkaar horen dicht bij elkaar.
  • Gebruik afbeeldingen om relaties tussen objecten weer te geven.
  • Afbeeldingen moeten passen bij de wereld van de gebruiker (let bijvoorbeeld op diversiteit in etniciteit, leeftijd, sociale status, zonder stereotypen te gebruiken).
  • Maak het mogelijk voor de gebruiker om zelf data ruimtelijk te ordenen (bijvoorbeeld samenbrengen van eerder gebruikte documenten).
  • Plaats de meest populaire opties of nieuw beschikbare opties in een menu bovenaan.
  • Maak gebruik van geneste categorieën, zodat de gebruiker steeds maar uit een beperkte lijst met opties hoeft te kiezen.
  • Gebruik visuele middelen, zoals grote iconen en kleurcodering, als een geheugensteuntje voor relaties tussen categorieën.
  • Maak een logisch verband tussen een vraag of instructie en de antwoordmogelijkheden. Herhaal de vraag in de antwoorden.
  • Plaats afbeeldingen in een natuurlijke, logische volgorde.
  • Help gebruikers om niet te verdwalen in hun proces, gebruik eenvoudige reminders.

Afraders

  • Gebruik geen alfabetische ordening van elementen (die is nietszeggend voor laaggeletterden).
  • Let er op dat afbeeldingen niet kinderachtig zijn.
  • Forceer gebruikers niet om data in een voorgeschreven formaat (bijvoorbeeld een lijst) te ordenen.
  • Beperk het aantal opties in een menu.
  • Vermijd menu’s waar scrollen voor nodig is, omdat opties dan verborgen zijn.
  • Gebruik zo min mogelijk menu-hiërarchieën.
  • Vermijd onnodige stappen in een proces.
  • Als de gebruiker gegevens invoert, ververs dan niet de pagina, zodat de locatie van het invoerveld verandert.

Footer

Gebruiker Centraal

De toolkit Inclusie is een instrument van de community Gebruiker Centraal.

Over Gebruiker Centraal

Partners

Logo TNO
Keen Public
Sysqa
Lost Lemon

Zie ook

  • Over de toolkit Inclusie
  • Sitemap