• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusie Ontwerp voor iedereen, naar de homepage
  • Aanpak
    • 1. Identificeer
    • 2. Verdiep
    • 3. Ontwerp
    • 4. Evalueer
    • 5. Deel
  • Doelgroepen
    • Immigranten
    • Laaggeletterden
    • Ouderen
    • (Licht) Verstandelijke Beperking
    • Autisme
    • Dak- en thuislozen
    • Mensen in gebruikssituaties van technologie
    • Mensen in stressvolle omstandigheden
    • Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
  • Toepassingen
    • Beeldbrieven
    • Digitale formulieren
    • App voor stress management
  • Over inclusie
    • Wat levert het op?
    • Over de toolkit Inclusie
    • Ontwerpen voor inclusie
    • Vaardigheden
    • Overzicht van vaardigheden
    • Methodes
Home Over de toolkit Inclusie Vaardigheden en omstandigheden Overzicht van vaardigheden  Geheugen

Geheugen

  • Zorg ervoor dat gebruikers geen informatie (termen of getallen) hoeven te onthouden.
  • Gebruik visuele middelen, zoals iconen en kleuren, als een geheugensteuntje (bijvoorbeeld voor relaties tussen categorieën, of om stappen in een proces aan te duiden, bijvoorbeeld bij instructies).
  • Sta toe dat gebruikers terug kunnen gaan naar een vorig scherm (vermijd echter de mogelijkheid om meer stappen terug te gaan).
  • Zorg voor voorspelbaarheid van informatiepresentatie en bediening.
  • Zorg ervoor dat titels, kopjes en pagina’s ook betekenis hebben buiten de context. Elk onderdeel moet zo veel mogelijk op zichzelf kunnen staan.
  • Geef de gebruiker direct feedback over een actie.
  • Bied toegang tot de zoekhistorie, om te voorkomen dat gebruikers zich verliezen in detail, of blijven hangen in een ongewenst pad.

Aanraders

  • Herhaal informatie van andere schermen, zodat gebruikers geen informatie hoeven te onthouden.
  • De schermopbouw (zoals de locatie en het ontwerp van informatie, iconen en knoppen) moet consistent zijn.
  • Plaats plaatjes altijd op dezelfde locatie, zodat ze gemakkelijk terug te vinden zijn (position recall).
  • Gebruik bekende kleuren, iconen en andere grafische elementen (zoals knoppen). De vorm moet de functie uitdrukken.
  • Iconen moeten makkelijk te onthouden zijn, een naam kunnen krijgen en zo concreet zijn dat gebruikers er met elkaar over kunnen spreken.
  • Maak een logisch verband tussen een vraag of instructie en de antwoordmogelijkheden. Herhaal de vraag in de antwoorden.
  • Als informatie over de gebruiker al bekend is, moet het systeem automatisch de bijbehorende velden invullen.
  • Bedenk dat het voor sommige gebruikers lastig is om de betekenis van geluidssignalen te onthouden, overweeg om korte gesproken boodschappen te gebruiken.

Afraders

  • Verwijs niet naar informatie die ver weg staat in de tekst.
  • Ga er niet vanuit dat gebruikers een groot aantal iconen kunnen onthouden. Gebruik ze met mate, vooral voor basiscommando’s en navigatie.
  • Zorg ervoor dat gebruikers geen informatie verliezen die ze eerder hebben ingevoerd, als ze naar een andere pagina gaan.
  • Beperk het aantal opties dat wordt voorgelezen in een spraakinterface. Geef de gebruiker de mogelijkheid om tussentijds al een keuze te maken of om opties als voorkeuren aan te merken.

Footer

Toolkit Inclusie

Toolkit Inclusie is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

Partners

Logo TNO
Keen Public
Sysqa
Lost Lemon

Zie ook

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal