• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusie Ontwerp voor iedereen, naar de homepage
  • Aanpak
    • 1. Identificeer
    • 2. Verdiep
    • 3. Ontwerp
    • 4. Evalueer
    • 5. Deel
  • Doelgroepen
    • Immigranten
    • Laaggeletterden
    • Ouderen
    • (Licht) Verstandelijke Beperking
    • Autisme
    • Dak- en thuislozen
    • Mensen in gebruikssituaties van technologie
    • Mensen in stressvolle omstandigheden
    • Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
  • Toepassingen
    • Beeldbrieven
    • Digitale formulieren
    • App voor stress management
  • Over inclusie
    • Wat levert het op?
    • Over de toolkit Inclusie
    • Ontwerpen voor inclusie
    • Vaardigheden
    • Overzicht van vaardigheden
    • Methodes
Home 4: Evalueer met je gebruikers

Stappen

  1. Identificeer
  2. Verdiep
  3. Ontwerp
  4. Evalueer
  5. Deel

4: Evalueer met je gebruikers

Evalueer na elke iteratie je inclusieve ontwerpen met je gebruikers. Leg bevindingen en aanbevelingen voor verbetering vast.

 

Activiteiten

  • Voer na elke iteratieve ontwerpslag een gebruikersevaluatie uit (zie stap 3). Maak hierbij gebruik van bestaande procesrichtlijnen.
  • Bekijk je inzichten uit eerdere projecten of inzichten van anderen (zie ook stap 5).
  • Besteed speciale aandacht aan de gestelde criteria voor inclusie.
  • Reflecteer binnen je projectteam over de inzichten met betrekking tot het proces en de uitkomsten. Leg vast welke methoden je hebt toegepast, en welke nieuwe je hebt ontwikkeld.

Resultaten

  • Resultaten van evaluaties, in de vorm van verbeterpunten.
  • Een ontwerpdagboek met bevindingen, over het proces en de uitkomsten (zie stap 5).

 

Technieken

Dit is een selectie van methoden, technieken en instrumenten die je in kunt zetten bij het uitvoeren van deze stap. Soms gaat het om standaardmethoden die worden ingezet voor het uitvoeren van een ontwerptraject waarbij de gebruiker centraal staat. Andere methoden richten zich specifiek op inclusie.

 

 

Rapid Prototyping

Rapid Prototyping is een zeer effectieve techniek om ideeën tastbaar te maken en feedback te vragen bij gebruikers. Het helpt je om al in een vroeg stadium te leren wat werkt en niet werkt door gebruikers de interactie te laten ervaren en evalueren.

Cognitieve Walkthrough

Een ‘cognitive walkthrough’ is een evaluatietechniek om al in een vroeg stadium ontwerpen te toetsen op gebruiksgemak. De tester voert een aantal representatieve taken uit en identificeert daarbij mogelijke problemen in de interactie.

Persona Testing

Personas kunnen als hulpmiddel ingezet worden om je bij een Cognitive Walkthrough  in te leven in de doelgroep. Nog een stap verder gaat ‘Persona Testing’, een techniek om middels simulatie het ontwerp te ervaren vanuit het perspectief van specifieke persona-profielen. Middels de profielen worden condities en hulpmiddelen van bepaalde kwetsbare gebruikers gesimuleerd.

Usability Testing

Evalueer je toepassing door deze te testen met representatieve gebruikers. Laat deelnemers taken uitvoeren terwijl ze hardop denken. Observeer, luister en maak aantekeningen. Verzamel kwalitatieve feedback en kwantitatieve data en identificeer problemen op het gebied van bruikbaarheid, gebruiksgemak en tevredenheid.

Menu

  • Tips bij stap 4 evalueer
  • Externe links
 

Procestips

Tips bij stap 4 evalueer

Haal feedback op bij echte gebruikers en blijf dit doen: Evalueer je ideeën, ontwerpen en prototypes met de gebruikers waar je voor ontwikkelt. Het ophalen van feedback bij de gebruikers vormt een integraal onderdeel van het iteratieve ontwerp- en ontwikkelproces.

Externe links

  • Gebruiker Centraal Ontwerpprincipes

    De vijf ontwerpprincipes van Gebruiker Centraal

  • Inclusive Design

    Inclusive design principles, resources (toolkit), inclusive design in action, inclusive design partnerships (Microsoft Design).

  • DesignKit

    Learn about the power of human-centered design, to help you routinely innovate and solve big problems: mindsets, methods and case studies (IDEO.org).

  • designingwith people.org

    Meet real people and explore a range of activities of daily living. Review design methods, develop protocols for ethical practice and contribute your own ideas. (Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Arts, UK).

  • 55plusToolbox

    Informatie over de doelgroep 55plus, handige tools bij het innoveren en inzichtelijke cases, om ondernemers te helpen die willen innoveren voor 55plussers (Saxion Kenniscentrum Design & Technologie en Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie).

  • UCDtoolbox

    Put the user in the center of your design process. Find (using practical filters) and learn to apply the best method for your user centered design challenge. (Tristan Weevers, Dutch project Design for Usability).

  • 18F Methods

    A collection of tools (in concise cards) to bring human-centered design into your project (discover, decide, make, validate, fundamentals) (U.S. Government).

  • Usability.gov: improving the user experience

    What & why of usability, How to & Tools, get involved (U.S. Department of Health & Human services).

  • User research for government services: an introduction

    About how user research helps teams learn about users and create services that meet their needs. (User research community, Service manual, User Research, GOV.UK).

  • Making your service accessible: an introduction

    About the regulation that your service must be accessible to everyone who needs it. Start thinking about how users might access and use your service before you design or build anything. (Accessibility community, Service Manual, Accessibility and assisted digital, GOV.UK).

  • Powertoolkit

    Praktische informatie, methoden, technieken, richtlijnen en voorbeelden, voor participatief ontwerpen van technologie voor mensen met een cognitieve beperking en hun zorgverleners (Hogeschool Utrecht).

  • Inclusive Design Toolkit

    Introduction about users’ capabilities, design process, tools (among which Exclusion calculator), application domains (University of Cambridge, UK).

  • Inclusive Design - A people centred strategy for innovation

    What is inclusive design? Cases, tools & methods (DOGA, Norway).

Externe links

  • Gebruiker Centraal Ontwerpprincipes

    De vijf ontwerpprincipes van Gebruiker Centraal

  • Inclusive Design

    Inclusive design principles, resources (toolkit), inclusive design in action, inclusive design partnerships (Microsoft Design).

  • DesignKit

    Learn about the power of human-centered design, to help you routinely innovate and solve big problems: mindsets, methods and case studies (IDEO.org).

  • designingwith people.org

    Meet real people and explore a range of activities of daily living. Review design methods, develop protocols for ethical practice and contribute your own ideas. (Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Arts, UK).

  • 55plusToolbox

    Informatie over de doelgroep 55plus, handige tools bij het innoveren en inzichtelijke cases, om ondernemers te helpen die willen innoveren voor 55plussers (Saxion Kenniscentrum Design & Technologie en Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie).

  • UCDtoolbox

    Put the user in the center of your design process. Find (using practical filters) and learn to apply the best method for your user centered design challenge. (Tristan Weevers, Dutch project Design for Usability).

  • 18F Methods

    A collection of tools (in concise cards) to bring human-centered design into your project (discover, decide, make, validate, fundamentals) (U.S. Government).

  • Usability.gov: improving the user experience

    What & why of usability, How to & Tools, get involved (U.S. Department of Health & Human services).

  • User research for government services: an introduction

    About how user research helps teams learn about users and create services that meet their needs. (User research community, Service manual, User Research, GOV.UK).

  • Making your service accessible: an introduction

    About the regulation that your service must be accessible to everyone who needs it. Start thinking about how users might access and use your service before you design or build anything. (Accessibility community, Service Manual, Accessibility and assisted digital, GOV.UK).

  • Powertoolkit

    Praktische informatie, methoden, technieken, richtlijnen en voorbeelden, voor participatief ontwerpen van technologie voor mensen met een cognitieve beperking en hun zorgverleners (Hogeschool Utrecht).

  • Inclusive Design Toolkit

    Introduction about users’ capabilities, design process, tools (among which Exclusion calculator), application domains (University of Cambridge, UK).

  • Inclusive Design - A people centred strategy for innovation

    What is inclusive design? Cases, tools & methods (DOGA, Norway).

Footer

Toolkit Inclusie

Toolkit Inclusie is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

Partners

Logo TNO
Keen Public
Sysqa
Lost Lemon

Zie ook

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal