• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusie Ontwerp voor iedereen, naar de homepage
  • Aanpak
    • 1. Identificeer
    • 2. Verdiep
    • 3. Ontwerp
    • 4. Evalueer
    • 5. Deel
  • Doelgroepen
    • Immigranten
    • Laaggeletterden
    • Ouderen
    • (Licht) Verstandelijke Beperking
    • Autisme
    • Dak- en thuislozen
    • Mensen in gebruikssituaties van technologie
    • Mensen in stressvolle omstandigheden
    • Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
  • Toepassingen
    • Beeldbrieven
    • Digitale formulieren
    • App voor stress management
  • Over inclusie
    • Wat levert het op?
    • Over de toolkit Inclusie
    • Ontwerpen voor inclusie
    • Vaardigheden
    • Overzicht van vaardigheden
    • Methodes
Home 3: Ontwerp inclusieve toepassingen

Stappen

  1. Identificeer
  2. Verdiep
  3. Ontwerp
  4. Evalueer
  5. Deel

3: Ontwerp inclusieve toepassingen

Ontwerp iteratief inclusieve toepassingen die aansluiten bij fysieke, cognitieve en psychosociale kenmerken van je gebruikers en hun omstandigheden. Betrek hierbij je gebruikers. Licht je inclusieve ontwerpkeuzes toe.

 

Activiteiten

  • Ontwerp je inclusieve toepassing op basis van de gebruikerseisen in iteratieve slagen. Voer na elke iteratie een evaluatie uit (zie stap 4). Maak gebruik van bestaande ontwerprichtlijnen en voorbeelden van toepassingen.
  • Bekijk je inzichten uit eerdere projecten of inzichten van anderen (zie ook stap 5).
  • Vraag vertegenwoordigers van je gebruikers naar hun ideeën voor het ontwerp, en reacties op ontwerpen.
  • Reflecteer binnen je projectteam over de inzichten met betrekking tot het proces en de uitkomsten. Leg vast welke methoden je hebt toegepast, en welke nieuwe je hebt ontwikkeld. Leg ook vast welke ontwerpkeuzes je hebt gemaakt, welke richtlijnen je hebt toegepast en welke nieuwe richtlijnen je hebt ontwikkeld.

Resultaat

  • Ontwerpen en prototypes (van papieren tot interactieve prototypes).
  • Een ontwerpdagboek met bevindingen, over het proces en de uitkomsten (zie stap 5).

Technieken

Dit is een selectie van methoden, technieken en instrumenten die je in kunt zetten bij het uitvoeren van deze stap. Soms gaat het om standaardmethoden die worden ingezet voor het uitvoeren van een ontwerptraject waarbij de gebruiker centraal staat. Andere methoden richten zich specifiek op inclusie.

Klantreis in Kaart Brengen (Journey Mapping)

In een Journey Map worden de belangrijkste momenten en interacties met de toepassing die van invloed zijn op de gebruikservaring gevisualiseerd. Op basis van hieraan gerelateerde ervaringen en knelpunten kunnen belangrijke aangrijpingspunten in de interactie worden geïdentificeerd.

Rapid Prototyping

Rapid Prototyping is een zeer effectieve techniek om ideeën tastbaar te maken en feedback te vragen bij gebruikers. Het helpt je om al in een vroeg stadium te leren wat werkt en niet werkt door gebruikers de interactie te laten ervaren en evalueren.

Brainstorm Interactie-Mismatches

Brainstorm over mogelijkheden om je toepassing te verbeteren op basis van mismatches in de interacties tussen gebruikers en de toepassing. Formuleer ‘Hoe Kun Je…’ uitdagingen op basis van interactie mismatches. Selecteer de drie meest interessante uitdagingen en genereer oplossingen.

Ontwerp Micro-Interacties

Zoom in op een specifieke interactie-sequentie uit je toepassing. Schrijf elke stap in de interactie uit en kijk waar je de interactie kunt verbeteren om deze inclusiever te maken.

Co-creatie Sessie

Betrek de mensen waar je voor ontwerpt in het ontwerpproces. Laat ze niet alleen vertellen, maar ook dingen maken. Je krijgt feedback op je ideeën en leert meer over allerlei aspecten rondom de toepassing die je ontwerpt vanuit het perspectief van de gebruikers. Gebruikers zijn ook meer geneigd een toepassing te gebruiken als ze zelf hebben mogen helpen deze te creëren.

Dagboekstudie (Cultural Probe)

Cultural probes zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van mensen. Deelnemers gaan hun eigen omgeving en activiteiten rondom een bepaald onderwerp vastleggen. Ze krijgen een ‘cultural probe kit’ met kleine opdrachten uitgereikt.

Ervaar Beperkingen

Simuleer bepaalde beperkingen om je in te leven in je gebruikers, uitsluiting te herkennen en mogelijkheden tot verbetering te ontdekken.

Menu

  • Tips bij stap 3 ontwerp
  • Externe links
 

Procestips

Tips bij stap 3 ontwerp

Integreer feedback en itereer: Zorg ervoor dat je tijdens het ontwerpen alle opgedane inzichten uit je inspiratie-, verdiepings- en evaluatiefase meeneemt.

Externe links

  • Direct Duidelijk: heldere overheidscommunicatie

    Helpt overheidsorganisaties op weg om rekening te houden met de lezer, een persoonlijke benadering te kiezen en ervoor te zorgen dat de taal begrijpelijk is, door onder andere schrijftips (Netwerk Begrijpelijke Overheid).

  • Checklist Toegankelijke Informatie

    Voor voorlichtingstoepassingen (folders, flyers en films), en eHealth-toepassingen (websites, apps en patiënten informatie systemen (Pharós).

  • Inclusive Design

    Inclusive design principles, resources (toolkit), inclusive design in action, inclusive design partnerships (Microsoft Design).

  • DesignKit

    Learn about the power of human-centered design, to help you routinely innovate and solve big problems: mindsets, methods and case studies (IDEO.org).

  • designingwith people.org

    Meet real people and explore a range of activities of daily living. Review design methods, develop protocols for ethical practice and contribute your own ideas. (Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Arts, UK).

  • 55plusToolbox

    Informatie over de doelgroep 55plus, handige tools bij het innoveren en inzichtelijke cases, om ondernemers te helpen die willen innoveren voor 55plussers (Saxion Kenniscentrum Design & Technologie en Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie).

  • UCDtoolbox

    Put the user in the center of your design process. Find (using practical filters) and learn to apply the best method for your user centered design challenge. (Tristan Weevers, Dutch project Design for Usability).

  • 18F Methods

    A collection of tools (in concise cards) to bring human-centered design into your project (discover, decide, make, validate, fundamentals) (U.S. Government).

  • Usability.gov: improving the user experience

    What & why of usability, How to & Tools, get involved (U.S. Department of Health & Human services)

  • User research for government services: an introduction

    About how user research helps teams learn about users and create services that meet their needs. (User research community, Service manual, User Research, GOV.UK).

  • Making your service accessible: an introduction

    About the regulation that your service must be accessible to everyone who needs it. Start thinking about how users might access and use your service before you design or build anything. (Accessibility community, Service Manual, Accessibility and assisted digital, GOV.UK).

  • Powertoolkit

    Praktische informatie, methoden, technieken, richtlijnen en voorbeelden, voor participatief ontwerpen van technologie voor mensen met een cognitieve beperking en hun zorgverleners (Hogeschool Utrecht).

  • Inclusive Design Toolkit

    Introduction about users’ capabilities, design process, tools (among which Exclusion calculator), application domains (University of Cambridge, UK).

  • Inclusive Design - A people centred strategy for innovation

    What is inclusive design? Cases, tools & methods (DOGA, Norway).

Externe links

  • Direct Duidelijk: heldere overheidscommunicatie

    Helpt overheidsorganisaties op weg om rekening te houden met de lezer, een persoonlijke benadering te kiezen en ervoor te zorgen dat de taal begrijpelijk is, door onder andere schrijftips (Netwerk Begrijpelijke Overheid).

  • Checklist Toegankelijke Informatie

    Voor voorlichtingstoepassingen (folders, flyers en films), en eHealth-toepassingen (websites, apps en patiënten informatie systemen (Pharós).

  • Inclusive Design

    Inclusive design principles, resources (toolkit), inclusive design in action, inclusive design partnerships (Microsoft Design).

  • DesignKit

    Learn about the power of human-centered design, to help you routinely innovate and solve big problems: mindsets, methods and case studies (IDEO.org).

  • designingwith people.org

    Meet real people and explore a range of activities of daily living. Review design methods, develop protocols for ethical practice and contribute your own ideas. (Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Arts, UK).

  • 55plusToolbox

    Informatie over de doelgroep 55plus, handige tools bij het innoveren en inzichtelijke cases, om ondernemers te helpen die willen innoveren voor 55plussers (Saxion Kenniscentrum Design & Technologie en Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie).

  • UCDtoolbox

    Put the user in the center of your design process. Find (using practical filters) and learn to apply the best method for your user centered design challenge. (Tristan Weevers, Dutch project Design for Usability).

  • 18F Methods

    A collection of tools (in concise cards) to bring human-centered design into your project (discover, decide, make, validate, fundamentals) (U.S. Government).

  • Usability.gov: improving the user experience

    What & why of usability, How to & Tools, get involved (U.S. Department of Health & Human services)

  • User research for government services: an introduction

    About how user research helps teams learn about users and create services that meet their needs. (User research community, Service manual, User Research, GOV.UK).

  • Making your service accessible: an introduction

    About the regulation that your service must be accessible to everyone who needs it. Start thinking about how users might access and use your service before you design or build anything. (Accessibility community, Service Manual, Accessibility and assisted digital, GOV.UK).

  • Powertoolkit

    Praktische informatie, methoden, technieken, richtlijnen en voorbeelden, voor participatief ontwerpen van technologie voor mensen met een cognitieve beperking en hun zorgverleners (Hogeschool Utrecht).

  • Inclusive Design Toolkit

    Introduction about users’ capabilities, design process, tools (among which Exclusion calculator), application domains (University of Cambridge, UK).

  • Inclusive Design - A people centred strategy for innovation

    What is inclusive design? Cases, tools & methods (DOGA, Norway).

Footer

Toolkit Inclusie

Toolkit Inclusie is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

Partners

Logo TNO
Keen Public
Sysqa
Lost Lemon

Zie ook

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal