• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusie Ontwerp voor iedereen, naar de homepage
  • Aanpak
    • 1. Identificeer
    • 2. Verdiep
    • 3. Ontwerp
    • 4. Evalueer
    • 5. Deel
  • Doelgroepen
    • Immigranten
    • Laaggeletterden
    • Ouderen
    • (Licht) Verstandelijke Beperking
    • Autisme
    • Dak- en thuislozen
    • Mensen in gebruikssituaties van technologie
    • Mensen in stressvolle omstandigheden
    • Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
  • Toepassingen
    • Beeldbrieven
    • Digitale formulieren
    • App voor stress management
  • Over inclusie
    • Wat levert het op?
    • Over de toolkit Inclusie
    • Ontwerpen voor inclusie
    • Vaardigheden
    • Overzicht van vaardigheden
    • Methodes
Home 2: Verdiep je in je gebruikers

Stappen

  1. Identificeer
  2. Verdiep
  3. Ontwerp
  4. Evalueer
  5. Deel

2: Verdiep je in je gebruikers

Verdiep je in de vaardigheden, beperkingen en omstandigheden van je gebruikers in het licht van de te ontwikkelen toepassing. Betrek hierbij je gebruikers. Breng hun behoeften en wensen in kaart.

Activiteiten

  • Bekijk welke informatie over de doelgroep relevant is voor je toepassing.
  • Bekijk relevante bestaande toepassingen.
  • Bekijk je inzichten uit eerdere projecten of inzichten van anderen (zie stap 5).
  • Vraag vertegenwoordigers van je gebruikers naar hun behoeften en wensen.Neem deze op in je programma van eisen.
  • Reflecteer binnen je projectteam over de inzichten over inclusie met betrekking tot het proces en de uitkomsten. Leg vast welke methoden je hebt toegepast en welke nieuwe je hebt ontwikkeld.

Resultaat

  • Gebruikerseisen met betrekking tot inclusie, als onderdeel van je programma van eisen.
  • Een ontwerpdagboek met bevindingen, over het proces en de uitkomsten (zie stap 5). 

Technieken

Dit is een selectie van methoden, technieken en instrumenten die je in kunt zetten bij het uitvoeren van deze stap. Soms gaat het om standaardmethoden die worden ingezet voor het uitvoeren van een ontwerptraject waarbij de gebruiker centraal staat. Andere methoden richten zich specifiek op inclusie.

Dagboekstudie (Cultural Probe)

Cultural probes zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van mensen. Deelnemers gaan hun eigen omgeving en activiteiten rondom een bepaald onderwerp vastleggen. Ze krijgen een ‘cultural probe kit’ met kleine opdrachten uitgereikt.

Ervaar beperkingen

Ervaar bepaalde beperkingen om je in te leven in je kwetsbare gebruikers, uitsluiting te herkennen en mogelijkheden tot verbetering te ontdekken.

Focusgroep

Een focusgroep is een gestructureerde vorm van groepsdiscussie om nieuwe ideeën te evalueren of te testen met huidige of potentiële gebruikers.

Identificeer Doelgroepen

Maak een overzicht van directe en indirecte stakeholders. Denk aan (kwetsbare) doelgroepen van de te ontwikkelen toepassing, maar ook aan andere groepen of partijen die relevant zijn voor de uitdagingen binnen je project.

Interactie-Dagboek

Laat je inspireren door het observeren van interacties tussen mensen en tussen mensen en technologie. Observeer in het wild en let op mogelijke mismatches in de interactie (dat wil zeggen de momenten waarop het niet goed loopt en de onderliggende reden daarvoor).

Kaarten Sorteren

Het sorteren van kaarten is een snelle en gemakkelijke techniek om een gesprek op gang te brengen over wat het belangrijkst is voor de mensen waarvoor je ontwerpt. De deelnemers krijgen een set van kaarten met daarop een enkel woord of afbeelding. Ze worden gevraagd de kaarten in volgorde van belangrijkheid te leggen.

Landschap in kaart brengen (Business Origami)

Business Origami is een participatieve techniek waarin deelnemers op een visuele manier de omgeving, mensen en interacties rondom een toepassing of dienst in kaart brengen. De deelnemers gebruiken papieren kaartjes en plaatsen deze op een groot vel om zo mensen, locaties, objecten, activiteiten en de interacties hiertussen weer te geven.

Leefwereld in Kaart Brengen (Context Mapping)

Context mapping is een techniek om inzicht te verkrijgen in de leefwereld, emoties en behoeften van mensen. Deze leefwereld wordt in kaart gebracht met behulp van generatieve technieken.

Leren van Experts

Leer van de expertise van mensen die zelf beperkingen of uitsluiting ervaren. Interview mensen met een diversiteit aan vaardigheden en beperkingen die relevant kunnen zijn voor het gebruik van je toepassing.

Onderdompeling

Dompel je onder in het leven van de mensen waar je voor ontwerpt. Een goede techniek is om personen een dag te volgen en te observeren in hun dagelijkse context. Stel vragen over hun leven, hoe ze beslissingen nemen, kijk hoe ze sociale activiteiten ontplooien, werken en hun vrije tijd besteden. Neem foto’s en verzamel artefacten (bijvoorbeeld spullen die ze gebruiken).

Persona-Spectrum

Breng menselijke vermogens op een spectrum in kaart om te komen tot oplossingen die voor iedereen geschikt zijn. Gebruik het persona-spectrum om in te zien hoe bepaalde beperkingen uiteenlopen op een bepaalde dimensie, bijvoorbeeld van permanent, tijdelijk tot situationeel.

Persona’s

Maak persona’s voor archetypen van gebruikers op basis van verzamelde data uit interviews, observaties etc. In de persona-profielen worden motivaties, doelen en frustraties van mensen opgenomen. Door meerdere archetypen van een doelgroep te schetsen kan de variatie binnen doelgroepen overgebracht worden.

Uitersten en Gemiddelden

Het ontwerpen van een oplossing die voor iedereen werkt betekent praten met zowel uiterste gebruikers als degenen die zich precies in het midden van de doelgroep bevinden. Gebruik deze techniek om met je team te identificeren welke uitersten in de doelgroep relevant zijn voor je onderzoeksactiviteiten en waar je op moet letten tijdens het uitvoeren hiervan.

Menu

  • Tips bij stap 2 verdiep
  • Externe links
 

Procestips

Tips bij stap 2 verdiep

Definieer de toegevoegde waarde van digitaal. De waarde van digitaal en zeker inclusief digitaal is niet altijd economisch van aard (bvb. kostenreductie), maar wel maatschappelijk van aard (bvb. hogere burgertevredenheid, snellere dienstverlening), en persoonlijk (bvb. zelfredzaamheid en zelfvertrouwen verhogen).

Externe links

  • Inclusive Design

    Inclusive design principles, resources (toolkit), inclusive design in action, inclusive design partnerships (Microsoft Design).

  • DesignKit

    Learn about the power of human-centered design, to help you routinely innovate and solve big problems: mindsets, methods and case studies (IDEO.org).

  • designingwith people.org

    Meet real people and explore a range of activities of daily living. Review design methods, develop protocols for ethical practice and contribute your own ideas. (Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Arts, UK).

  • 55plusToolbox

    Informatie over de doelgroep 55plus, handige tools bij het innoveren en inzichtelijke cases, om ondernemers te helpen die willen innoveren voor 55plussers (Saxion Kenniscentrum Design & Technologie en Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie).

  • UCDtoolbox

    Put the user in the center of your design process. Find (using practical filters) and learn to apply the best method for your user centered design challenge. (Tristan Weevers, Dutch project Design for Usability).

  • 18F Methods

    A collection of tools (in concise cards) to bring human-centered design into your project (discover, decide, make, validate, fundamentals) (U.S. Government).

  • Usability.gov: improving the user experience

    What & why of usability, How to & Tools, get involved (U.S. Department of Health & Human services).

  • User research for government services: an introduction

    About how user research helps teams learn about users and create services that meet their needs. (User research community, Service manual, User Research, GOV.UK).

  • Making your service accessible: an introduction

    About the regulation that your service must be accessible to everyone who needs it. Start thinking about how users might access and use your service before you design or build anything. (Accessibility community, Service Manual, Accessibility and assisted digital, GOV.UK).

  • Powertoolkit

    Praktische informatie, methoden, technieken, richtlijnen en voorbeelden, voor participatief ontwerpen van technologie voor mensen met een cognitieve beperking en hun zorgverleners (Hogeschool Utrecht).

  • Inclusive Design Toolkit

    Introduction about users’ capabilities, design process, tools (among which Exclusion calculator), application domains (University of Cambridge, UK).

  • Inclusive Design - A people centred strategy for innovation

    What is inclusive design? Cases, tools & methods (DOGA, Norway).

  • Handreiking voor Inclusief communicatieonderzoek

    Deze handreiking bundelt kennis over inclusief onderzoek. Het gaat daarbij om allerlei soorten onderzoek: van onderzoek naar behoeften, waarbij je vooral het gesprek aangaat, tot het testen van bijvoorbeeld een folder, waarbij je concreet onderzoeksmateriaal voorlegt.

Externe links

  • Inclusive Design

    Inclusive design principles, resources (toolkit), inclusive design in action, inclusive design partnerships (Microsoft Design).

  • DesignKit

    Learn about the power of human-centered design, to help you routinely innovate and solve big problems: mindsets, methods and case studies (IDEO.org).

  • designingwith people.org

    Meet real people and explore a range of activities of daily living. Review design methods, develop protocols for ethical practice and contribute your own ideas. (Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Arts, UK).

  • 55plusToolbox

    Informatie over de doelgroep 55plus, handige tools bij het innoveren en inzichtelijke cases, om ondernemers te helpen die willen innoveren voor 55plussers (Saxion Kenniscentrum Design & Technologie en Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie).

  • UCDtoolbox

    Put the user in the center of your design process. Find (using practical filters) and learn to apply the best method for your user centered design challenge. (Tristan Weevers, Dutch project Design for Usability).

  • 18F Methods

    A collection of tools (in concise cards) to bring human-centered design into your project (discover, decide, make, validate, fundamentals) (U.S. Government).

  • Usability.gov: improving the user experience

    What & why of usability, How to & Tools, get involved (U.S. Department of Health & Human services).

  • User research for government services: an introduction

    About how user research helps teams learn about users and create services that meet their needs. (User research community, Service manual, User Research, GOV.UK).

  • Making your service accessible: an introduction

    About the regulation that your service must be accessible to everyone who needs it. Start thinking about how users might access and use your service before you design or build anything. (Accessibility community, Service Manual, Accessibility and assisted digital, GOV.UK).

  • Powertoolkit

    Praktische informatie, methoden, technieken, richtlijnen en voorbeelden, voor participatief ontwerpen van technologie voor mensen met een cognitieve beperking en hun zorgverleners (Hogeschool Utrecht).

  • Inclusive Design Toolkit

    Introduction about users’ capabilities, design process, tools (among which Exclusion calculator), application domains (University of Cambridge, UK).

  • Inclusive Design - A people centred strategy for innovation

    What is inclusive design? Cases, tools & methods (DOGA, Norway).

  • Handreiking voor Inclusief communicatieonderzoek

    Deze handreiking bundelt kennis over inclusief onderzoek. Het gaat daarbij om allerlei soorten onderzoek: van onderzoek naar behoeften, waarbij je vooral het gesprek aangaat, tot het testen van bijvoorbeeld een folder, waarbij je concreet onderzoeksmateriaal voorlegt.

Footer

Toolkit Inclusie

Toolkit Inclusie is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

Partners

Logo TNO
Keen Public
Sysqa
Lost Lemon

Zie ook

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal