• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusie Ontwerp voor iedereen, naar de homepage
  • Aanpak
    • 1. Identificeer
    • 2. Verdiep
    • 3. Ontwerp
    • 4. Evalueer
    • 5. Deel
  • Doelgroepen
    • Immigranten
    • Laaggeletterden
    • Ouderen
    • (Licht) Verstandelijke Beperking
    • Autisme
    • Dak- en thuislozen
    • Mensen in gebruikssituaties van technologie
    • Mensen in stressvolle omstandigheden
    • Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
  • Toepassingen
    • Beeldbrieven
    • Digitale formulieren
    • App voor stress management
  • Over inclusie
    • Wat levert het op?
    • Over de toolkit Inclusie
    • Ontwerpen voor inclusie
    • Vaardigheden
    • Overzicht van vaardigheden
    • Methodes
Home Methodes  Teach-back questionnaire

Teach-back questionnaire

Teach-back is een techniek voor zorgverleners om ervoor te zorgen dat ze medische informatie duidelijk hebben uitgelegd, zodat patiënten en hun families begrijpen wat er aan hen wordt gecommuniceerd. De methode is daarom geschikt om te beoordelen in hoeverre de gebruiker het onderwerp begrijpt/ en hoe het apparaat/website/tool te gebruiken is. Teach-back is simpel, niet tijdsintensief en geschikt voor individuele evaluatie.

Uitvoering

Leg aan deelnemers uit hoe het te evalueren element/voorwerp te gebruiken is. Vraag daarna aan de deelnemer(s) om tijdens het gebruik te verklaren en demonstreren hoe zij/hij het te evalueren element/voorwerp zou gebruiken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door te vragen “Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Wilt u me vertellen wat ik gezegd heb?” Mocht de deelnemer niet in staat zijn om uit te leggen hoe hij het element moet gebruiken, of wanneer hij/zij dit op een verkeerde manier doet, kan ervan worden uitgegaan dat de deelnemer de instructies niet helemaal heeft begrepen.

In dit geval: Herhaal de eerder uitgelegde concepten. Gebruik hiervoor eenvoudige taal, geef de deelnemer extra tijd en ruimte om tijdens het uitleggen vragen te stellen en onderverdeel informatie in kortere eenheden. Stel zolang open vragen totdat jij het gevoel hebt dat de deelnemer de relevante informatie heeft begrepen.

Tips voor het toepassen van deze techniek

Houd rekening met deze veelvoorkomende fouten bij het gebruik van de Teach-Back-techniek en probeer deze te vermijden:

  1. Geef de deelnemer niet het gevoel om aan het einde van het gesprek ondervragen te worden, maak daarom ook duidelijk dat elk antwoord goed is, leg van tevoren uit dat het niet gaat om een kennistest.
  2. Gebruik geen jargon, zeer technische termen of taal waarvan je denkt dat de gebruiker er moeite mee zal hebben
  3. Stel geen vragen die alleen een simpel ja of nee antwoord vereisen, zoals — Begrijpt u het? – Heeft u nog vragen? — Weet u hoe u het apparaat moet gebruiken? Voorkom evaluatie in een (grote) groep.
  4. Stel vragen gericht op het individu (toegespitst op situatie/context van de persoon).

Meer informatie over deze techniek lees je op merkconnect.com (pdf).

Classificering

Tijd
Gemiddeld
Personeel
Weinig
Kosten
Weinig
Expertise
Gemiddeld
Deelnemers
Gemiddeld

Footer

Toolkit Inclusie

Toolkit Inclusie is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

Partners

Logo TNO
Keen Public
Sysqa
Lost Lemon

Zie ook

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal