• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusie Ontwerp voor iedereen, naar de homepage
  • Aanpak
    • 1. Identificeer
    • 2. Verdiep
    • 3. Ontwerp
    • 4. Evalueer
    • 5. Deel
  • Doelgroepen
    • Immigranten
    • Laaggeletterden
    • Ouderen
    • (Licht) Verstandelijke Beperking
    • Autisme
    • Dak- en thuislozen
    • Mensen in gebruikssituaties van technologie
    • Mensen in stressvolle omstandigheden
    • Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
  • Toepassingen
    • Beeldbrieven
    • Digitale formulieren
    • App voor stress management
  • Over inclusie
    • Wat levert het op?
    • Over de toolkit Inclusie
    • Ontwerpen voor inclusie
    • Vaardigheden
    • Overzicht van vaardigheden
    • Methodes
Home Methodes  Heatmaps

Heatmaps

Heatmaps zijn een duidelijke manier om gedrag van de gebruiker te visualiseren zoals de meest en minst populaire elementen op een website. Ze visualiseren complexe data op een zodanig makkelijke manier dat deze in een oogopslag te begrijpen valt: waar gebruikers van je pagina op klikken, waar zij met de muis bewegen en hoe ver zijn op je pagina scrollen. Deze inzichten worden later verzameld en geïntegreerd in een heatmap die de scores identificeert en een duidelijk beeld omtrent gebruik en voorkeuren aangeeft. De evaluatie met heatmaps leert je hoe gebruikers zich op jouw pagina daadwerkelijk gedragen.

Er zijn 3 verschillende types heatmaps:

  1. Scroll maps: Deze maps laten het percentage gebruikers zien die tot aan het einde van een pagina scrollen.
  2. Move maps: Deze maps laten zien waar gebruikers naartoe bewegen en hun muis laten rusten wanneer ze door de pagina heen gaan.
  3. Click map: Deze maps laten zien waar gebruikers gemiddeld op klikken

Je kan door middel van Heatmaps achterhalen:

  1. Welke elementen op de pagina hun aandacht trekkenzodat je de juiste informatie op de juist plek kan aanbieden (Zien gebruikers wat belangrijk is?)
  2. Op welk moment gebruikers de pagina verlaten zodat je door praktische designcomponenten hun aandacht en aanwezigheid op jouw pagina kan houden (worden gebruikers afgeleid?)
  3. Gedragsverandering na A/B testen
  4. Waar problemen op je pagina zitten, zoals elementen die niet aanklikbaar zijn of waar de verbinding met de pagina wordt verbroken wanneer iemand tussen toestellen switcht (hebben gebruikers problemen wanneer ze de pagina gebruiken?)

Uitvoering

De uitvoering vindt door een externe website plaats. De gebruiker dient de website “gewoon” te gebruiken zodat zijn/haar gedrag genoteerd kan worden. Je krijgt hierdoor inzichten in het gebruikersgedrag zonder dat de deelnemer hiervoor (extra) moeite moet doen. De methodiek is geschikt voor grote groepen.

Tips voor het toepassen van deze techniek

Voor deze techniek kan de webdienst van hotjar (Hotjar: Website Heatmaps & Behavior Analytics Tools) gebruikt worden. Hiervoor kun je open vragen opstellen om zogenoemde “pain points” vast te stellen en gesloten vragen om achter bepaalde vraagstukken te komen (bijvoorbeeld “In hoeverre ben je het met de volgende stelling eens: Het is makkelijk om op deze pagina te navigeren”).

Meer informatie over deze techniek staat beschreven op de volgende pagina’s:

  • Hotjar: Heatmaps & Behavior Analytics Tools
  • What Are Heat Maps? Guide to Heatmaps/How to Use Them | Hotjar
  • All About Heatmaps. The Comprehensive Guide | by Shrashti Singhal | Towards Data Science

Classificering

Tijd
Gemiddeld, Weinig
Personeel
Weinig
Kosten
Gemiddeld
Expertise
Gemiddeld
Deelnemers
Gemiddeld

Footer

Toolkit Inclusie

Toolkit Inclusie is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

Partners

Logo TNO
Keen Public
Sysqa
Lost Lemon

Zie ook

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal