• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusie Ontwerp voor iedereen, naar de homepage
  • Aanpak
    • 1. Identificeer
    • 2. Verdiep
    • 3. Ontwerp
    • 4. Evalueer
    • 5. Deel
  • Doelgroepen
    • Immigranten
    • Laaggeletterden
    • Ouderen
    • (Licht) Verstandelijke Beperking
    • Autisme
    • Dak- en thuislozen
    • Mensen in gebruikssituaties van technologie
    • Mensen in stressvolle omstandigheden
    • Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
  • Toepassingen
    • Beeldbrieven
    • Digitale formulieren
    • App voor stress management
  • Over inclusie
    • Wat levert het op?
    • Over de toolkit Inclusie
    • Ontwerpen voor inclusie
    • Vaardigheden
    • Overzicht van vaardigheden
    • Methodes
Home Doelgroepen  Immigranten

Immigranten

Personen met een eerste generatie migratie-achtergrond zijn mensen die in het buitenland geboren zijn met minstens één in het buitenland geboren ouder. Dit kunnen mensen zijn die al lange tijd in Nederland wonen. Maar hieronder vallen ook de recente vluchtelingen, asielzoekers en statushouders.

”Het gaat hier allemaal heel anders dan in mijn land van herkomst”

Muhab, 57

Cijfers

11,3%van de Nederlandse bevolking heeft een eerste generatie migratie-achtergrond. Dat zijn 1,9 miljoen mensen. Hiervan heeft 1,1 miljoen een niet-westerse migratieachtergrond. In 2017 vroegen 31.327 vluchtelingen asiel aan in Nederland.Bron: CBS Statline
 

Personen met een eerste generatie migratie-achtergrond zijn mensen die in het buitenland geboren zijn met minstens één in het buitenland geboren ouder. Dit kunnen mensen zijn die al lange tijd in Nederland wonen (bijvoorbeeld de voormalige ‘gastarbeiders’). Maar hieronder vallen ook de recente vluchtelingen, asielzoekers en statushouders.

Voor iedereen geldt dat ze zich de Nederlandse taal en cultuur eigen hebben moeten maken om volwaardig te kunnen participeren in de Nederlandse samenleving.

Vooral laagopgeleide personen binnen deze groep beheersen vaak de Nederlandse taal en andere basisvaardigheden (rekenen en digitale vaardigheden) onvoldoende om te kunnen functioneren in het dagelijks leven, op school of op de werkplek, en om hun eigen kennisopbouw en ontwikkeling te kunnen realiseren. In dat opzicht komen zij overeen met laaggeletterde autochtone Nederlanders.

 

Menu

  • Tips
  • Ontwerpen voor inclusie met (laagopgeleide) immigranten
  • Maken van notities
  • Omgaan met deelnemers
  • Evalueren met deelnemers en projectteam
  • Vaardigheden
  • Taalvaardigheid
  • Auditief begrip
  • Psychosociaal
  • Externe links
 

 Tips

Ontwerpen voor inclusie met (laagopgeleide) immigranten

Werving van immigranten: Wees je bewust van de grote diversiteit binnen de doelgroep en de invloed die dit kan hebben op je resultaten en de openheid van deelnemers. Denk bijvoorbeeld aan verschil van geslacht, leeftijd, cultuur, opleidingsniveau, taal, achtergrond etc. Baken de doelgroep afhankelijk van je onderzoeksdoel af. Overweeg eventueel om voor meerdere parallelsessies te gaan. Een ingang om contact te leggen met immigranten zijn (lokale) belangenorganisaties, of scholen die inburgeringscursussen of taalles voor volwassenen aanbieden. Via-via werven kan ook goed werken: vraag mensen, of al aangemelde deelnemers of ze nog anderen kennen die ook aan de criteria voldoen.

Maken van notities

Notities zijn vaak een aanvulling op andere vormen van vastleggen van informatie. Bedenk vooraf welke informatie je op welke manier wilt vastleggen. Bedenk of je een notitiestructuur wilt hanteren of dat je dit open wil laten. Het is vaak handig om iemand specifiek de rol van notulist te geven, zeker als er meerdere deelnemers zijn.

Omgaan met deelnemers

Bij inclusive design worden vertegenwoordigers van de doelgroep, samen met andere stakeholders, betrokken in het ontwerpproces, zowel bij het ontwerpen als bij het (tussentijds) evalueren. De omgang met deelnemers is daarbij van groot belang, en uit zich in het proces en de setting, je houding en gedrag en de gebruikte gesprekstechnieken.

Evalueren met deelnemers en projectteam

Het is belangrijk om deelnemers de mogelijkheid te geven hun ervaringen over deelname te delen. Dit geeft inzicht in wat goed ging en als prettig werd ervaren door de deelnemers bij het uitvoeren van de methode of wat de volgende keer anders of beter zou kunnen.

Vaardigheden

 Taalvaardigheid

  • Structureer informatie in kleine brokken. Hoe meer gestructureerd een document is, hoe beter het is te begrijpen, voeg ook een visuele structuur toe aan het document.
  • Gebruik eenvoudige taal.
  • Gebruik iconen bij tekst, ze moeten concreet zijn en laten zien hoe je iets moet doen, gebruik bijvoorbeeld een animatie.
  • De zoekfunctie moet een centrale plaats in het systeem hebben.

Aanraders

  • Gebruik paragrafen om de structuur van de tekst duidelijk te maken.
  • Gebruik kopjes die het onderwerp van de paragraaf weergeven.
  • Tabellen kunnen helpen om tekst kort samen te vatten, wat beter te begrijpen kan zijn dan volledige paragrafen.
  • Maak het heel duidelijk dat de gebruiker bepaalde functionaliteiten kan gebruiken en maak duidelijk wat ze betekenen.
  • Wees consistent in het ontwerp en locatie op het scherm van informatie, instructies en knoppen.
  • Maak het eenvoudiger voor gebruikers om content te zien en te horen, bijvoorbeeld door voorgrond en achtergrond goed van elkaar te onderscheiden.
  • Orden resultaten zodanig dat de meest gewenste keuzes bovenaan staan.
  • Hyperlinks moeten consistent worden gepresenteerd.
  • Sla antwoorden van gebruikers op vragen op.
  • Gebruik korte, maar volledige zinnen in gesproken berichten. Verwijs niet naar abstracte concepten.
  • Als een gebruiker een gesproken tekst heeft gedicteerd, moet deze de mogelijkheid krijgen om fouten in de herkende tekst te herstellen, door woorden opnieuw te dicteren, een keuze te maken uit een lijst van mogelijke correcte woorden, of zijn eigen stem op te nemen.
  • Bied de mogelijkheid aan om verschillende talen te kiezen, of de tekst te vertalen.

Afraders

  • Vermijd de noodzaak om te scrollen.
  • Vermijd lange opsommingen. Gebruik bullets, streepjes of nummers voor korte opsommingen.
  • Hyperlinks middenin een tekst kunnen verwarrend zijn. Overweeg om ze als een lijstje aan het eind van de tekst op te nemen.

 Auditief begrip

Aanraders

  • Bedenk dat het voor sommige gebruikers lastig is om de betekenis van geluidssignalen te onthouden, overweeg om korte gesproken boodschappen te gebruiken.
  • Spraak is geschikt om persoonlijk contact met de gebruiker te krijgen. Als het mogelijk is, spreek de gebruiker dan direct aan (gebruik de naam van de gebruiker).
  • Bied de mogelijkheid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bijvoorbeeld telefonisch.
  • Gebruik korte, maar volledige zinnen in gesproken berichten. Verwijs niet naar abstracte concepten.

Afraders

  • Beperk het aantal opties dat wordt voorgelezen in een spraakinterface. Geef de gebruiker de mogelijkheid om tussentijds al een keuze te maken of om opties als voorkeuren aan te merken.

 Psychosociaal

  • Het systeem moet vertrouwen wekken: bied hulp aan en zorg voor privacy.
  • Help gebruikers om fouten te voorkomen en corrigeren.
  • Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk en vertrouwenwekkend is, en in een handige en aantrekkelijke vorm is gepresenteerd.
  • Houd er rekening mee dat gebruikers zich gedwongen kunnen voelen om informatie te verstrekken, omdat ze anders niet de dienst kunnen verkrijgen die ze nodig hebben.

Aanraders

  • Bied de mogelijkheid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bijvoorbeeld telefonisch.
  • Geef de gebruiker voldoende tijd om tekst in te voeren en te corrigeren.
  • Betrek eindgebruikers bij het samenstellen van de inhoud.
  • Realiseer je dat gebruikers emotionele redenen kunnen hebben om een dienst te gebruiken.
  • Verplaats je in het perspectief van de gebruiker, ga niet uit van interne organisatie- en procesfactoren.

Afraders

  • Vermijd een indicatie van voortgang of een time-out; dit geeft te veel druk voor de gebruiker.
  • Vermijd neerbuigende of kinderachtige taal.
  • Vraag niet onnodig om persoonlijke informatie.
  • Vermijd dat gebruikers zich onpersoonlijk behandeld voelen (als een nummer).
  • Het systeem mag gebruikers niet stigmatiseren.

Externe links

  • Pharós: gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereen

    Landelijk expertisecentrum dat bijdraagt aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen.

  • Oefenen.nl: We leren altijd

    Verbeteren van basisvaardigheden. Oefenen met programma’s over lezen, schrijven, Nederlands, rekenen en internetten. Leren over gezondheid, geld, en opvoeding. (Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl).

  • Steffie

    Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts (Leer Zelf Online).

  • Direct Duidelijk: heldere overheidscommunicatie

    Helpt overheidsorganisaties op weg om rekening te houden met de lezer, een persoonlijke benadering te kiezen en ervoor te zorgen dat de taal begrijpelijk is, door onder andere schrijftips (Netwerk Begrijpelijke Overheid).

Externe links

  • Pharós: gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereen

    Landelijk expertisecentrum dat bijdraagt aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen.

  • Oefenen.nl: We leren altijd

    Verbeteren van basisvaardigheden. Oefenen met programma’s over lezen, schrijven, Nederlands, rekenen en internetten. Leren over gezondheid, geld, en opvoeding. (Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl).

  • Steffie

    Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts (Leer Zelf Online).

  • Direct Duidelijk: heldere overheidscommunicatie

    Helpt overheidsorganisaties op weg om rekening te houden met de lezer, een persoonlijke benadering te kiezen en ervoor te zorgen dat de taal begrijpelijk is, door onder andere schrijftips (Netwerk Begrijpelijke Overheid).

Footer

Toolkit Inclusie

Toolkit Inclusie is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

Partners

Logo TNO
Keen Public
Sysqa
Lost Lemon

Zie ook

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal